Někdy se ze zákaznických dotazů vyloupne opravdová perla. Třeba když napíše majitel Tatry T87 z roku 1945. To je pak učiněná radost odpovídat. A to pán dokonce zvažuje, že by se u nás v Chropyni osobně zastavil. Kéž by právě s touhle unikátní tatrovečkou.
Následuje otázka i s odpovědí, jak byla publikována v naší facebookové diskusní skupině. Zde najdete rovněž všechny ostatní doposud uveřejněné Q&A.
Otázky a odpovědi ›› 27/06/2023
Q: Chci Vás požádat o odbornou pomoc při vyvažování kol veterána Tatra T87 z roku 1945.
Při záběhu motoru jsem jezdil do 110 km/hod. a vyvážení kol prováděl práškem. Motor má nyní najeto 20 tis. km a moje cestovní rychlost je 120 km/hod., max. 165 km/hod. S práškem ale vyvážení mezi 110-120 km/hod. nefunguje.
Zkusil jsem použít staré Pb závaží a kola nekmitají až do 160 km/hod. Na původní ráfky nejde použít naklepávací závaží, a proto uvažuji o nalepovacím. Rád bych Vás osobně navštívil i s veteránem a požádal o odbornou konzultaci, jak nejlépe kola vyvážit.
A: Vyvažovací prášek je primárně určený na velká kola nákladních vozidel. Pro Váš případ je vyvážení práškem méně přesné, než vyvážení závažími na vyvažovačce. Pokud současná perka naklepávacích závaží nevyhovují tvaru ráfku z roku 1945, tak si myslím, že by bylo možné perka tvarově upravit (roztáhnout apod.).
Nebo použít nalepovací závaží. V takovém případě musíte starý plechový disk vyvažovat jako alu disk v některém programu ALU. Nejlepší je použít automatickou vyvažovačku. To znamená, že v programu ALU nejprve pomocí vnitřní měrky změříte vzdálenost vyvažovací roviny 1 a její průměr 1 a následně vzdálenost 2 a průměr 2. Věřím, že na disku najdete dvě takové roviny, které jsou dostatečně daleko od sebe a mají dostatečně rovný povrch (aby samolepící závaží držela). V takovém případě bude vyvážení stoprocentní.
Ještě je potřeba disk na hřídeli vyvažovačky co nejpřesněji vycentrovat – na tom velmi záleží. Otvor v disku má ve Vašem případě asi dost velký průměr a je potřeba použít odpovídající středící kužel. U starých disků se na přesnost moc nehledělo a otvor byl často mimo střed ráfku.
Budeme rádi, když se u nás zastavíte.